Греъм Хънтър е журналистът, които прави може би най-качествените интервюта с легенди на европейския футбол. Той ги излъчва е своя подкаст, а тази седмица негов събеседник в Стилиян Петров. В близо 2-часов разговор легендарният капитан на България разкрива детайли от своя живот и кариера и как е стигнал до върха в световния футбол. С любезното съдействие на самия Греъм „Меридиан Мач" публикува откъси от разговора между двамата.
За мен е чест и удоволствие да бъда с наистина забележителния Стилиян Петров, един от най-впечатляващите гости, които сме имали в този проект. Срещаме се с него преди един от голф уроците му.
Кафето тук е наистина добро... Как откри страстта си към голфа?
- Така е, нали? Започнах да играя преди три години, но мисля, че уменията ми се подобряват значително. Искам да ставам все по-добър. Истината е, че когато бях футболист, всички около мен играеха голф, но аз не бях особено впечатлен. Никога не бях играл голф и не ми харесваше. Аз предпочитах да си почивам вместо да стоя 4-5 часа на игрището за голф. Исках да съм готов за следващата тренировка и следващия мач и това беше всичко, за което мислех. След като спрях с футбола, просто се влюбих в голфа. Това е, като всяко друго нещо в живота - искаш да ставаш по-добър и по-добър.
За да играеш голф, трябва да си много спокоен. Как успяваш да се фокусираш?
- Аз съм много спокоен, никога не съм нервен. Винаги съм бил такъв. Като човек и като спортист, никога не съм бил нервен. Когато растях, моите баща и дядо, те и двамата са били футболисти, винаги ме учеха да бъда спокоен, да премислям, когато правя нещо, да се уверя, че умът ми е чист преди да направя каквото и да е. Това е нещото върху, което съм работил през всички тези години и мисля, че това е в мой плюс -когато бях футболист, както и сега, когато играя голф - аз просто се наслаждавам, спокоен съм. Знам, че мога да сбъркам, но всеки бърка. Аз не се страхувам от грешките. Не трябва да се страхуваме от грешките си.
Спомена за нещо много интересно. Знаеш ли колко много хора по света си плащат, за да могат да изчистят умовете си, да поемат рискове, да избягват нервите. От това, на което са те учили твоите баща и дядо, това процес ли е, защото не може просто да превключиш и никога повече да не си нервен?
- Не, разбира се, че не можеш. Това е дълъг процес и аз научих това по наистина тежък начин. Връщал съм се у дома плачейки, след като съм направил грешка. След това разговарях с баща ми, с дядо ми, за това какво съм сбъркал и как да го поправя и дядо ми каза нещо много правилно: ако погледнеш към всички велики хора по света - писатели, спортисти, те всички са имали провали, но са успявали да се изправят, когато паднат. Защо? Защото са научили как да контролират емоциите си, нервността си. Когато си нервен, правиш грешки. След първата идва втора, за това трябва да разбереш, че в провала няма нищо грешно. Да се провалиш - това може да те направи по-силен. Аз се научих да разбирам това – провалът може да бъде победа утре.
Алекс Фъргюсън говори точно така и за своите играчи. Той е искал играчи, които не се страхуват да вземат решения на терена, дори и да са грешни. При нас и нашата култура, а аз не мога да говоря за България, се залепя срам и дори някаква стигма, когато става въпрос за провал. Сякаш някой иска да избяга от нея. Ако има провал, явно трябва да се извлича позитивното, както казваш и ти.
- Много хора използват провалите за извинения. Смятам, че те предпочитат да се провалят вместо да успеят, защото тогава изискванията към тях ще са по-високи с всеки изминал ден. Може би много хора са постигнали повече от мен, но аз мисля че, моята кариера бе доста добра. Това, което съм постигнал като човек, знаете - битката ми с рака, ме накара да виждам различните неща по различен начин. Никога не съм се срамувал да се проваля, защото, както казах, това ме прави по-силен.
Баща ти и дядо ти са ти дали много ценен подарък...
- Така е. Благодарен съм, че ме научиха на определени неща, които аз впоследствие оцених по време на кариерата и живота си. Когато бях дете, живеех в много малък град Монтана. Баща ми никога не ме караше с автомобил на тренировки. Казваше ми, че трябва да вървя до там, за да оценя какво правя. Никога в кариерата ми не съм закъснявал за тренировка, за среща или каквото и да било, защото знаех колко е важно, не само за мен, но и за хората, с които работя. Мисля, че уважението се заслужава, не само в спорта, но и в живота и трябва да работиш за него всеки ден. Може би точно заради това сега постоянно поддържам контакт с 80 процента от футболистите, с които съм играл.
Ти си имал талант, с който си се родил. Бил си специален. Като малко момче в Монтана е било лесно да не се съобразяваш с правилата, да използваш таланта си като добро извинение, за да преминеш линията?
- Да, аз бих спрял до тук, защото като за начало аз не бях толкова талантлив. В смисъл - имах го вътре в мен, но трябваше да работя много здраво, за да го извадя навън. Трябваше да работя върху силата си и издръжливостта си, трябваше да работя повече от всеки друг, за да се уверя, че съм по-силен. Трябваше да бягам повече, да тренирам повече краката, защото изоставах. Знаех, че има нещо вътре в мен, но трябваше да работя много. Оставах след всяка тренировка, за да работя върху мускулатурата си. След това, когато преминах в ЦСКА, след това в Селтик и Астън Вила, трябваше да се справ, с различни предизвикателства. Когато отидох в Селтик, бях с наднормено тегло. Трябваше да променя диетата, режима си на хранене, на трениране. Почти две години работих с личен фитнес треньор, всъщност това беше фитнес треньорът на тима, но работех по индивидуална програма. Трябваше да оставам след тренировки, защото съм много назад във физическата подготовка. За мен, ако исках да съм сигурен, че ще имам шанс да играя и да бъда някой, нямаше съмнение, че трябва да направя това. Да, ние имаме талант, но трябва да работим, за да го развиваме.
Каква е мотивацията ти зад цялата тази здрава работа - физическа и психическа? Лична амбиция, да спечелиш пари или да зарадваш баща си и дядо си?
- Да се състезавам. Исках да играя с най-добрите и да играя срещу най-добрите. За да се случи това трябва да си на най-високо ниво. Когато играеш срещу отбори като Реал Мадрид, Манчестър Юнайтед, те имат играчи, които с лекота могат да правят изключителни неща, за да ги спреш или да си наравно с тях, трябва да работиш в пъти повече. Това беше моята мотивация и мисленето ми всеки ден като футболист. Не беше лесно, защото съпругата ми постоянно ме питаше: „Защо винаги искаш да се съревноваш с някой?'' „Защо останалите се прибират след тренировка в 13:00 часа, а ти в 16:00?”. Но аз знаех, че трябва да го направя. Това беше единственият начин за мен - да работя здраво, за да съм сигурен, че се развивам всеки ден.
Напомняш ми на Франк Лампард, който имаше сходно поведение към тренировките, което аз наистина уважавам...
- Той е един от футболистите, на които аз много се възхищавам. Не мисля, че понякога получава нужното признание, но за халф да вкара над 200 гола, не мисля, че това се случва често. Питах Стив Сидуел, който бе в Челси и в Астън Вила, много въпроси за него и може би в един момент си помисли, че съм влюбен в него. Но ако искаш да се доближиш до нивото на най-добрите, трябва да работиш, заради това аз задавах много въпроси, за да разбера какво да подобря, за да мога да се състезавам с тях, да стигна до най-високото ниво.
Едно от нещата, които наистина се открояваха в играта ти беше перфектното чувство за тайминг, за това да намираш подходящия момент да си на правилното място при опасна ситуация. Спомням си твоето разбирателство с Хенрик Ларсон в Селтик. Прав ли съм?
- Да, така е, и в Селтик го използвахме много добре. Познавах съотборниците си, познавах играта им, знаех какво ще направят Знаех как мислят, знаех колко добри са в това да отварят пространствата пред мен. Знаех как играе Джон Хартсън. Много играчи не разбират, че понякога обикновените неща са най-добрите. Разбрах това в Шотландия. Мартин О’Нийл ни даваше тази свобода да излезем на терена и да изненадваме отборите. Разбрах, че имам футболния мозък да правя тези влизания. Нямаше нужда някой да ми казва, че когато играем с дълги топки към нападателя, аз трябва да съм в пространството зад него. Знаех го сам. Винаги съм искал да съм с един ход пред съперника.
Каза, че никога не си бил нервен, но се надявам, че съм намерил момент, в който си бил. Ти си си бил у дома, годината е 1994-а, а България е на световното първенството в САЩ. Преди мача Германия са дузпите срещу Мексико. Кажи ми, не знам на колко години си бил, но гризеше ли си ноктите на дивана?
- Не бях нервен и ще ти кажа защо. Ние се класирахме в последния момент след победата над Франция и цялата страна беше развълнувана, всички бяха щастливи от самото класиране за световното първенство, да бъдем там. Когато загубихме първия мач от Нигерия, не се предадохме. В онзи отбор имаше толкова много силни характери - Стоичков Балъков, Иванов, обичах да ги гледам. Когато започнаха да печелят, вълнението избухна, хората излязоха на улицата, а приказката ставаше все по-хубава и по-хубава. Беше сякаш малко дете чете книга ентусиазирано. Не бяхме нервни, просто развълнувани и горди да видим България на голяма сцена, постигайки нещо, което вероятно няма да се случи отново. Специалното в онзи отбор от 1994-а година е начинът, по който побеждаваше. Не само силните характери в съблекалнята, но те мразеха да губят. Ако погледнете историята, ще видите, че винаги е имало конфликти в съблекалните. Играчите ни за САЩ ’94 бяха животни, искаха да победят с цената на всичко. Да направят така, че имената им да бъдат запомнени и го направиха. Когато имаш група от 30 силни характера, е много трудно да успееш да ги контролираш, но те имаха един изключителен треньор в лицето на Димитър Пенев, който ми даде ръка да премина в ЦСКА. Той беше човекът, който знаеше всичко, което се случва в отбора, с играчите. Какво правят, къде отиват, как се чувстват. На световното през 1994 година, това се видя най-добре. Тази група от силни характери имаше проблем след проблем, но той винаги успяваше да се справи с това и да ги накара да играят като едно, което е много трудно. Те искаха светът да види техния талант, техния характер.